18 december 2023 - Haacht
Torken Van Cutsem
2023-12-19 17:32:32 UTC
We stapten een dikke 9 km in Haacht, o.a. langs de Dijle. Ondanks de brand op lijn 25 konden we onze dag afwerken met 6 treinen en één gemiste aansluiting, die vermoedelijk trouwens niets met de brand te maken had. Lees het op http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?ID=2576656.

Veel kijk- en leesplezier.

Vic
Rink
2024-01-19 22:58:29 UTC
Post by Torken Van Cutsem
[...]
Hebben jullie in België nog een spoorboekje?
Of wordt deze (net als in NL) ook uitgegeven door een andere organisatie?

Die in NL lag wel voor 10 dec in de bus hier. Maar ik heb er wel een
extra bril voor nodig.

Rink
Torken Van Cutsem
2024-01-20 11:56:47 UTC
Post by Rink
Post by Torken Van Cutsem
[...]
Dag Rink
Het laatste papieren spoorboekje verscheen hier in 2015. Sindsdien is er wel een pdf-versie, van het volledige spoorboekje, van de lijnfolders en van de IC-treinen afzonderlijk. Ik heb al die jaren de pdf van het spoorboekje gedownload, uitgeprint en laten inbinden, maar de kwaliteit en de nauwkeurigheid van het boekje zijn ondermaats. In de versie van december ll. ontbraken zo goed als alle nieuw ingerichte verbindingen. Ik "amuseer" me al jaren met het melden van alle fouten en onvolkomenheden aan de verantwoordelijke dienst, maar één ding staat vast: het blijft onbetrouwbaar, wat eigenlijk onbegrijpelijk is, want naar verluidt worden de correcte gegevens telkens opnieuw doorgestuurd: het loopt dus fout bij de verwerking, de omzetting van die gegevens in tabelvorm. Zielig.
Vic
Rink
2024-02-18 20:27:41 UTC
Post by Torken Van Cutsem
Post by Rink
Post by Torken Van Cutsem
[...]
Hallo Vic,
Met enige moeite heb ik het Belgische spoorboekje gevonden. Ik had
duckduckgo er voor nodig, want ik verwacht geen volledig spoorboekje
onder "lijnen".
En zoeken op de spoorwegsite leverde alleen een link naar stalletjes
waar je op stations boeken kunt halen en brengen......
Spoorboekje is blijkbaar niet meer belangrijk bij de NMBS....

Maar:
Jullie in België kunnen het spoorboekje nog in één keer downloaden
(nou ja twee keer dan, 1 voor ma-za en 1 voor zzf)
Bij de NS moet je een paar honderd pdf-jes downloaden, het is de NS
blijkbaar al te moeilijk om die pdf-jes als 1 zip aan te bieden.
Wordt ik nu oud?

Rink
Torken Van Cutsem
2024-02-19 08:29:26 UTC
Post by Rink
Post by Torken Van Cutsem
Post by Rink
Post by Torken Van Cutsem
[...]

Er zitten wel meer dingen goed verborgen op de NMBS-site. Zoals je gemerkt hebt kun je bij ons (voorlopig) nog het volledige spoorboekje of afzonderlijke lijntabellen downloaden en als je gek genoeg bent ook nog afdrukken. De beschikbaarheid is dus niet het grote probleem, al waren ze deze keer enkele weken te laat. Wel is de betrouwbaarheid nul. In het boekje van december 2023 ontbraken de recentste en al lang aangekondigde nieuwigheden, wat gemaakt heeft dat ik pas begin februari de correcte (?) dienstregelingen voor de lijnen 26 - 37 - 40 - 139 en 140 heb kunnen afdrukken. Vermoedelijk zijn er nog wel meer fouten van minder omvang te vinden. Ik heb de klantendienst op de hoogte gebracht en verwonderlijk genoeg waren de correcte tabellen twee dagen later beschikbaar. Ik wacht wel nog op antwoord van de klantendienst.
En mocht je soms twijfelen of we nog leven: het slechte weer, een flebitis en daarmee gepaard gaande verwijdering van een spatader bij mijn vrouw, houdt ons nu al weken thuis. Maar we komen terug!

Vic